Azie of het westen? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Raymond Jongkind - WaarBenJij.nu Azie of het westen? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Raymond Jongkind - WaarBenJij.nu

Azie of het westen?

Door: Raymond Jongkind

Blijf op de hoogte en volg Raymond

22 September 2011 | Laos, Vientiane

Sinds dit jaar zijn er twee culturen die ik ken. De Westerse en de Aziatische. In de westerse is alles geordend en gestructureerd. Regels, normen, waarden, educatie, planning met tijdsdruk, toekomstplannen en zorgen zijn allemaal woorden die in onze cultuur passen.

De aziaten leven juist andersom. Veel dingen die in Europa verboden zijn kunnen hier gewoon. Een brand of een dode door een kortsluiting met water is zo nu en dan vrij gewoon. Ze hebben geen zorgen over de dag van morgen, denken niet ver vooruit, vaak een lage educatie. Een manier van leven waar wij nog een voorbeeld aan kunnen nemen zeggen vele Westerlingen hier. Wij zijn allemaal op geld uit en te veel met toekomst en regels bezig. We genieten inet van het leven zoals de Aziaten. Dat is fout zeggen ze dan.

En dan ga ik nadenken. Moet ik die mening delen of niet? En hoe zit het met mijzelf. Ergens is het waar. We genieten soms niet meer van vandaag, maar denken aan morgen. Als ik nu dit, dat en zus had, kon of voor elkaar heb, dan geniet ik pas. Ik heb het ook met mijn backpackreis. Ik maak me soms druk om vele toekomstideeen en plannen waardoor ik vergeet te genieten van vandaag en mijn reis waar ik nu aan bezig ben en van moet genieten. Terwijl vele mensen in Nederland elke dag moeten werken en graag een paar weken zouden doen wat ik al bijna en jaar doe. Ben ik dan nog wel goed bezig.

Als ik niet plan en aan mijn ontwikkelingen denk zoals de aziaten, zou ik volgens de Westerling die ik hier ontmoet een beter leven hebben. Daartegenover staat wel dat Aziaten voor 50 dollar per maand en 7 dagen per week als ober in een restaurant werken. Ook ben ik met deze denkwijze werkloos als ik terug kom. Hoger zal ik nooit komen omdat ik er niet over nadenk en geniet van vandaag zoals het zou horen volgens de mensen hier.

Ik snap dat aziaten relaxed leven maar geef mij maar de westerse cultuur om in te groeien en de aziatische voor vakantie of om in te leven. Ik vind dat nadenken over je toekomst en ontwikkeling wel degelijk loont en zou het zwaar krijgen als ik geen vrije tijd meer zou hebben.

  • 22 September 2011 - 07:15

    Samantha:

    Doe mij ook maar de Westerse cultuur. naar wat ik in Indonesie heb gezien ben ik toch wel blij dat ik hier woon. Dat ik in een bed slaap in mn eigen huis en niet op de grond in een kamertje op mn werk...

    En ja... werkseloos, gelukkig heb je goede opleidingen gevolgd en kan je des noods altijd bij mn concurent Maandag terecht...

    Reisleider zou je ook zo kunnen worden met jouw ervaring! Dat zit wel goed :) je kan ook beginnen met Part time werken tot je er goed ingerolt bent :)

    Komt wel goed, schatje!

  • 22 September 2011 - 08:04

    Mamma:

    Wij krijgen een volwassen zoon straks terug!

  • 23 September 2011 - 12:38

    Shantha M.:

    Ok we hadden misschien wel verwacht dat je in Azie zou willen blijven? Maar dat toch niet?

  • 23 September 2011 - 12:40

    Pjotr V.:

    In welke stad van Thailand zit je de laatste tijd?

  • 30 September 2011 - 17:29

    Coby Van Der Voort:

    wel een ingewikkelt verhaal hoor.maar het klopt als een bus ,geniet nog maar even het is zo weer om...gr.coby

  • 01 Oktober 2011 - 00:33

    Anton:

    Ongetwijfeld is die denkwijze ingegeven door de sporen die het communisme heeft nagelaten in de voorliggende jaren. Vandaag leven met de gedachte dat het morgen al voorbij kan zijn, dus zolang er vrijheid is genieten ze ervan en geld hebben is waarschijnlijk in hun ogen nog steeds een verboden luxe..

  • 03 Oktober 2011 - 18:17

    Richard B.:

    Vroeg je eigenlijk af hoe je nu met fooien geven omga? In toeristische gebieden verwachten ze vaak fooien van je en ook omdat je een buitenlander ben, maar je blijf natuurlijk ook hollander. Aan de andere kant kunnen ze ook weer erg arm zijn de lokale bevolking die je ergens mee een dienst geeft of wilt geven.

  • 03 Oktober 2011 - 18:19

    Richard B.:

    Kom je ook in de verste uithoeken nog opvallende reclame tegen van Nederlandse of Europese bedrijven of mutlinatinals? Soms is grappig want je zie bijvoorbeeld niet zoveel reclame van Philips in Nederland maar soms juist wel heel veel in bepaalde buitenlandse gebieden waar je eigenlijk niet zou verwachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Raymond

Ik ga een jaar op reis naar Azië en ik start in Rusland.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 140385

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 Oktober 2014

Mijn tweede reis

09 November 2010 - 09 November 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: